Administratorius atsako už tinkamą lėšų (kredito įmokų, sukauptų palūkanų ir delspinigių, jei jie taikomi) surinkimą iš butų ir kitų patalpų savininkų bei jų sumokėjimą bankui. Administratorius nėra atsakingas už butų ir kitų patalpų savininkų įsipareigojimus mokėti įmokas ir įsipareigojimų nevykdymą ar netinkamą jų vykdymą. Kitaip tariant, administratoriaus pareiga grąžinti kreditą galioja tiek, kiek yra surinkta įmokų iš naudos gavėjų.
D.U.K.
Ar administratoriui reikia iš savo lėšų dengti nesurinktas kredito įmokas?
Numatyta, kad kredito terminas yra 20 metų. Ar galima kreditą imti 10–15 metų laikotarpiui?
Kredito terminą pasirenka butų savininkai, kurių interesams atstovauja administratorius. Numatyta, kad maksimalus, t. y. ilgiausias, kredito terminas gali būti 20 metų, tačiau kreditą galima imti ir trumpesniam laikotarpiui.
Kada išmokamas kreditas už atliktus darbus?
Šiaulių bankas neriboja kredito išmokėjimo periodiškumo. Bankas nedelsdamas apmoka atliktų darbų išlaidas, kai atliekami darbai, pateikiama sąskaita faktūra ir darbų priėmimo-perdavimo aktas, o darbų atlikimą patvirtina atsakingi asmenys.
Ar įmanoma kreditą bankui grąžinti anksčiau, nei sutarta?
Taip, paimtą kreditą gyventojai gali grąžinti anksčiau. Šiuo atveju nereikia mokėti baudų, išankstinio mokėjimo mokesčių ir kitų panašių mokesčių finansuotojui.
Ar, prieš laiką padengus kreditą, reikia mokėti viso laikotarpio palūkanas?
Palūkanos apskaičiuojamos susumuojant kiekvienos mėnesio dienos faktinį kredito sąskaitos likutį (t. y. panaudotos ir negrąžintos kredito dalies). Palūkanas reikia sumokėti pagal faktą, t. y. kiek jų priskaičiuota einamajai dienai.
Kredito teikimo sąlygose nurodoma, kad kredito naudojimo laikotarpiu, kol vyksta renovacija, galima nieko nemokėti, net palūkanų. Ar tikrai?
Taip. Kredito naudojimo laikotarpiu galima nemokėti palūkanų – jų mokėjimą galima atidėti. Atidėjimo laikotarpiu sukauptos palūkanos mokamos visą likusį kredito grąžinimo laikotarpį pagal atskirą palūkanų grąžinimo grafiką.
Administratorius kreipiasi į banką dėl 5 daugiabučių namų, kuriuos planuojama renovuoti. Šiuo atveju pasirašoma viena ar penkios kredito sutartys?
Tokiu atveju pasirašomos 5 kredito sutartys (vienam daugiabučiui – viena kreditavimo sutartis).
Kas pasirašo kredito sutartį – kiekvieno buto savininkas?
Kredito sutartį savininkų vardu pasirašo administratorius.
Kokie darbai yra finansuojami?
Finansuojami statybos darbai, 50 proc. techninio projekto parengimo ir 50 proc. techninės priežiūros išlaidų.
Ar bendrija gali imti kreditą?
Taip. Kreditą gali imti bendrojo naudojimo objektų valdytojas (bendrija, jungtinės veiklos įgaliotas asmuo ir bendrojo naudojimo objektų administratorius). Kreditas imamas gyventojų naudai.
Ar taikomi kredito administravimo mokesčiai?
Kredito administravimo mokesčiai, t. y. dokumentų analizės, kredito administravimo, įsipareigojimų, sutarties sąlygų pakeitimo ir išankstinio grąžinimo mokesčiai nėra taikomi.
Kredito sutartyje rašoma „tinkamai atliekami darbai“. Ką tai reiškia?
Tinkamai atliekami darbai yra tie darbai, kurie atitinka tokių darbų kokybės reikalavimus. Atlikus darbus, bankui pateikiamas atliktų darbų perdavimo-priėmimo aktas, kurį pasirašo rangovas, užsakovas (administratorius) ir techninis prižiūrėtojas, atsakingi už atliktų darbų kokybę.
Ar už renovaciją mokama tik šildymo sezono metu, ar visus metus? Kaip mokama, kai gaunama kompensacija už šildymą?
Kredito įmokos mokamos kiekvieną mėnesį. Jų mokėjimo tvarka socialiai remtiniems asmenims yra apibrėžta teisės aktuose. Socialiai remtiniems gyventojams apmokamas kreditas ir palūkanos, taip pat kitos išlaidos, susijusios su projekto parengimu ir jo įgyvendinimu.
Jei kreditas imamas administratoriaus vardu, ar skola atsispindi administratoriaus balanse?
Šis kreditas yra netraukiamas į balansą. Bankas ir renovacijos įgyvendintojas pinigus tik administruoja, jie neapskaitomi jų balansuose.
Kur būtų galima daugiau sužinoti apie daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programą?
Išsamiau apie daugiabučių atnaujinimo (modernizavimo) programą rašoma interneto svetainėje www.atnaujinkbusta.lt.
Ar butų savininkai turi sumokėti įmokas už kitų butų savininkus, kurie nevykdo reikalavimų?
Ne, kiekvienas buto savininkas privalo grąžinti tik tą dalį kredito, kuri yra suteikta tam butui (atsižvelgiant į būsto naudingąjį plotą).
Kokiu būdu priimami gyventojų sprendimai dėl daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programos?
Sprendimą būsto savininkai priima susirinkime arba balsuodami raštu. Sprendimui priimti reikalinga balsų dauguma – 50 proc. + 1 balsas. Norint gauti šį kreditą Šiaulių banke, reikia, kad kredito ėmimui pritartų ne mažiau kaip 55 proc. visų daugiabučio namo butų ir kitų patalpų savininkų.
Ar reikia užstato norint gauti kreditą daugiabučiam namui atnaujinti (modernizuoti)?
Ne, gyventojai gali gauti valstybės paramą ir kreditą būstui atnaujinti, neįkeisdami turto.
Kokie namai gali dalyvauti daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programoje?
Daugiabučiu namu yra laikomas tris ir daugiau butų turintis namas. Programoje gali dalyvauti namai, pastatyti arba kuriems leidimas statyti buvo išduotas iki 1993 m.